duminică, 13 octombrie 2013

Eclere cu crema de ciocolata si frisca

Unitate de masura pentru recompensa dulce pe care Eleni o primea de la mamaia, cu sau fara motiv, la cofetaria din coltul cu castani la intoarcerea de la gradinita cu program prelungit, unde “Doamna Geta” nu contenea sa se minuneze de faptul ca cel mai mic copil din grupa reusea sa cunoasca rolurile tuturor celorlalti pitici, eclerul a devenit in timp prajitura preferata pentru fetita ce devenise adolescenta careia ii placea muzica rock, apoi studenta ambitioasa, acum mama iubitoare si grijulie.
Invatind sa rezolve din mers problemele unei gospodarii, cu aceeasi mobilizare si placere cu care rezolva problemele de matematica in anii de liceu, si-a propus sa raspunda personal cererilor de “ceva gustos” pe care i le adresau copiii, printre primele dulciuri pe care le-a pregatit aflindu-se prajitura care ii marcase copilaria: eclerul.
De la primul succes culinar repurtat in acest sens, modul de a-si exprima bucuria revederii celor dragi a capatat forma specialei prajituri, transformata in traditie.
Fiecare inghititura dulce poarta in ea afectiunea si dragostea pentru familia ei, copii, sot, parinti si sora, pentru care, la cerere, experimenteaza obtinerea unei glazuri perfecte.
Toate aceste amintiri au facut sa treaca foarte repede timpul petrecut in bucatarie in timp ce puneam la cale desertul de duminica.
Ghiciti cumva despre ce este vorba?
Exact! Eclere cu crema de ciocolata si frisca.
Cum mi-a venit ideea?

Stiind ca fiica mea cea mica mergea sa-si vada sora, noi neputind sa mergem impreuna cu ei, m-am gindit sa refac putin din atmosfera punind pe masa delicioasa prajitura.




Utilizam un aluat oparit ca si la choux-uri pentru care avem nevoie de:
- 200 ml apa
- 100 grame unt
- un virf de cutit de sare
- o lingurita de zahar
- 125 grame de faina
- 4 oua

Le voi umple cu o crema de ciocolata pe care am pregatit-o din:
- 300 ml lapte
- 100 grame zahar
- 2 oua
- 3 linguri faina
- o lingura cacao
- 200 grame ciocolata neagra 

peste care am adaugat un strat de frisca:
- 400 ml smintina de separator
- un plic zahar pudra vanilat Dr Oetker

Le-am glazurat cu o glazura de ciocolata realizata din:
- 2 linguri de lapte
- 100 grame ciocolata neagra

aplicind deasupra un decor de zahar sidefat Dr Oetker din comert.

Punem apa, untul, zaharul si sarea intr-un vas apoi asezam vasul pe foc.













Masuram intre timp faina si,

cind compozitia din vas incepe sa fiarba,

adaugam toata faina deodata 














amestecind energic sa nu faca cocoloase dupa care indepartam vasul de pe foc si lasam compozitia sa se racoreasca.

Adaugam ouale pe rind, amestecind bine pentru a incorpora cit mai mult aer in amestec.Vom obtine un amestec moale dar care isi pastreaza forma. Umezeala din aluat se transforma in abur si aluatul va creste, acesta fiind motivul pentru care nu este nevoie de praf de copt.








Punem compozitia intr-un pos apoi desenam bastonase de aproximativ 7 - 8 cm intr-o tava tapetata cu hirtie de copt, lasind distante intre ele asa incit, cind vor creste nu se vor lipi una de cealalta.

Se coc la 200 grade Celsius pentru aproximativ 30 de minute, fara sa deschidem usa cuptorului in primele 15 minute, evitind lasarea aluatului. Vor fi gata cind vor capata o culoare aramie moment in care vom opri focul lasind tava inauntru cu usa intredeschisa asa incit formele se vor raci treptat si nu brusc.

Intre timp pregatim crema.
Se bat ouale cu zaharul, pina ce acesta s-a topit.
Se adauga faina si cacao continuind sa amestec cu telul ca sa nu se faca cocoloase.


Am turnat laptele cite putin, pina l-am incorporat pe tot


Am pus pe foc mic amestecind continuu sa nu se prinda de fundul cratitei si, cind s-a incalzit putin, am adaugat cuburile de ciocolata.
Cind a inceput sa se inchege, am mai tinut pe foc cam cinci minute si am dat deoparte.


A rezultat o crema legata si aromata pe care am dat-o la rece ca sa o pot aplica cu posh-ul.


Pina se intimpla lucrul acesta fac frisca: pun smintina impreuna cu zaharul vanilat si bat la viteza mica nu mai mult de cinci minute, pina apar creste ferme.


Fiind totul pregatit trec la umplerea formelor.
Intii tai pe lungul bastonaselor un capac si il dau deoparte.
Umplu restul formei cu crema de ciocolata apoi adaug un strat de frisca.
Aplic deasupra capacul taiat si ung cu ajutorul unei pensule cu glazura de ciocolata obtinuta prin topirea a 100 grame de ciocolata neagra si subtiata cu doua linguri de lapte.
Pentru efect decorez cu zahar sidefat la tub, din comert, desenind linii la intimplare.





Mi-ar fi placut sa fie toata familia impreuna sa savuram prajiturile acestea pe cit de simple, pe atit de elegante, pe gustul oricaror gurmanzi.
Dovada ca au strabatut vremurile stabilind recorduri in toate zarile lumii.

12 comentarii:

  1. Ce frumoasă e povestea de început! Sensibilă și emoționantă!

    RăspundețiȘtergere
  2. O poveste minunata si niste eclere jos palaria !!! Oare mai gasesc vreunul sa-lpot gusta si eu ?
    Au un singur defect....MARE !!! Dispar urgent din farfurii....
    Te tzuc cu drag !

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce bunatati am gasit aici! Servesc si eu cateva ca tare mult imi mai plac, mai ales cand vad ca au atata ciocolata :) Te pup

    RăspundețiȘtergere
  4. Minunate Kyra! Ai dreptate ne insotesc la tot pasul eclerurile, mereu vor ramane unul din deserturile preferate. Sfarsit de saptamana frumos iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  5. Frumoasa povestea, minunate eclerele! Un deliciu care si mie imi aminteste de copilarie.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cate eclere au rezultat? Multumesc mult!
    Luana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga mea, numarul de eclere ce rezulta din cantitatea de aluat pregatita mai sus este de aproximativ 15 buc daca desenezi cojile mai mari.

      Ștergere
  7. asa eclere dotate cu frisca si crema de ciocolata sa tot mananci, un deliciu sanatos si apetisant, foarte reusite :D

    RăspundețiȘtergere
  8. Ce inseamna smantana de separator.multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Smintina de separator la care fac referire este o smintina obtinuta printr-un procedeu mecanic de centrifugare, rezultind o smintina dulce datorita racirii rapide din timpul procesului de smintinire, absolut ideala pentru frisca. Smintina obtinuta prin procedee manuale are un grad ridicat de aciditate datorita imposibilitatii racirii rapide, ceea ce ii confera un gust putin acrisor, in plus este mai untoasa asa incit se taie mai repede cind incercam sa o transformam in frisca. Eu gasesc smintina de separator in piata (trebuie doar sa ceri vinzatorului) si ii adaug doar zahar pudra vanilat Dr Oetker, dupa preferinta.
      Sper ca ti-am oferit toate detaliile in legatura cu aceasta smintina insa nu exclud nici o alta alternativa pentru a obtine frisca.
      Multumesc pentru interesul pe care il arati retetelor mele si sper sa iti iasa orice vei incerca fara gres.

      Ștergere
  9. Eu nu ma omor dupa eclere, dar am mancat de curand la cineva (facute dupa aceasta reteta) si m-am indragostit :)

    RăspundețiȘtergere